Ruchome obciążenia obiektów mostowych.

  • szt.
  • 42,00 zł / szt.

Ruchome obciążenia obiektów mostowych.

Od Autora:
"Zgodnie z tytułem monografi i w jej treści przedstawiono i omówiono obciążenia użytkowe mostów drogowych i kolejowych. Celowo pominięto w tej tematyce obciążenia kładek dla pieszych, bowiem oddziaływanie tłumu i środowiska, np. wiatru, powinny być traktowane w tych konstrukcjach w odmienny, szczególny sposób. W rozdziale 4 wykazano, że mosty drogowe i kolejowe charakteryzują się zbliżoną sztywnością, natomiast kładki dla pieszych są od nich znacznie podatniejsze, co wskazuje na dużą rolę oddziaływań dynamicznych w ich projektowaniu. W monografi i oddziaływania dynamiczne wynikające z obciążeń ruchomych mostów drogowych i kolejowych są sprowadzone do normowych współczynników stosowanych w projektowaniu.
Podstawową metodą stosowaną w niniejszej monografi i jest algorytm porównawczy ujęty w trzech grupach: obciążenia zastępczego, mnożnika obciążenia i sztywności konstrukcji. W takim ujęciu analizy porównawczej możliwe jest określenie skuteczności różnych obciążeń użytkowych: projektowych, normowych, wzorcowych, eksploatacyjnych, budowlanych, specjalnych, a w tym wojskowych. Obciążenia zastępcze i mnożniki obciążenia służą do bezpośredniego porównywania obciążeń bez uwzględnienia rodzaju i konstrukcji mostu. Dzięki obciążeniom zastępczym możliwe jest bezpośrednie porównanie skuteczności składników siły wewnętrznej pochodzących od ciężaru własnego i obciążeń użytkowych. W przypadku sztywności konstrukcji istotne znaczenie ma układ nośny mostu i sposób jego użytkowania.
W monografi i podano wiele przykładów analiz porównawczych dających Czytelnikowi gotowe rozwiązania problemów skuteczności obciążeń użytkowych. Na podstawie tych przykładów można również zbudować własny algorytm porównawczy w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione zadanie techniczne. Ogólne ujęcie algorytmu porównawczego pozwoli na wykorzystanie wyników zawartych w monografi i również po wielu latach, gdy zmienią się obecne zalecenia projektowe. Istotne znaczenie ma w tym przypadku baza danych mostów wybudowanych XX wieku. Z obecnej ewidencji mostów na kolei wynika, że ponad 50% obiektów ma obecnie powyżej 100 lat. Znaczny wpływ na dopuszczalne obciążenie użytkowe, czyli nośność mostu, ma stan techniczny jego konstrukcji i wyposażenia. W monografii podano algorytm z przykładami obliczeń służący do uwzględnienia degradacji obiektu oraz skuteczności modernizacji lub wzmocnienia konstrukcji. W ostatnim rozdziale przedstawiono ujęcie losowe bezpieczeństwa użytkowania mostów."


szczegółowy spis treści w załączniku poniżej

wydawca: DWE
autor: Czesław Machelski
rok wydania: 2015
ilość stron: 272
format: B5
ISBN: 978-83-7125-258-7.
okładka: miękka