Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949.

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 1775
  • Dostępność: jest na stanie
    Czas realizacji: 24h + czas dostawy zgodny z wybranym przewoźnikiem
  • szt.
  • Cena netto: 65,71 zł / szt. 69,00 zł / szt.

Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949.

Nie gęsi to pieczołowicie odtworzone uniwersum projektów: okładek, plakatów, ulotek, opakowań, czasopism, znaczków; to także przegląd wszystkich dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego: od prac lewicowych propagandzistów przez reklamy różnych dziedzin przemysłu („Cukier krzepi”!) do zaskakujących kuriozów, jak fotomontaż na okładce tomiku poezji polskich faszystów.

Panorama oszałamiającego nowatorstwem i radykalnością pomysłów zaginionego świata polskiej grafiki projektowej lat 1919–1949.
Autor, wybitny krytyk i historyk sztuki, w pasjonujący sposób opowiada o powstawaniu języka wizualnego modernizującej się Polski, a przy okazji portretuje codzienność tego ciekawego, choć czasem upiornego kraju, jakim była II Rzeczpospolita oraz Polska czasu wojny i lat powojennych. Ponad tysiąc unikatowych ilustracji, trzystu grafików, jedyna – dosłownie! – taka kolekcja.

 

Książka Piotra Rypson to jednocześnie przejrzysty przewodnik po głównych nurtach sztuki projektowej i dokument tworzącej się nowoczesności: eksperymentów futurystów, osiągnięć funkcjonalizmu i konstruktywizmu.

Ta książka raz na zawsze obala mit o braku polskiej tradycji projektowania graficznego i udowadnia, że bynajmniej nie ogranicza się ona tylko do plakatu. Współcześni dizajnerzy znajdą tu inspirację i dowód, że zaskakujące rozwiązania projektowe rodzą się nie tylko w XXI wieku, krytycy i historycy sztuki otrzymają wyczerpujące i kompetentne źródło wiedzy, odbiorcy zagraniczni odkryją nieznaną wcześniej i nieco egzotyczną twórczość, wszyscy czytelnicy natomiast – napisaną wartkim językiem pochłaniającą opowieść o zapomnianej, a barwnej i różnorodnej codzienności Polski na przestrzeni burzliwych trzydziestu lat.

 

Spis treści:

Wstęp

Trzy kierunki na początek.

Swojskość zdobna.

Formizm, ekspresjonizm, futuryzm.

Zwrotnica linii i BLOK kwadratów.

Nowoczesny koktajl.

Pierwsze tanie serie.

Projekcje i klisze fantazji.

Pic na wodę. Fotomontaż.

Handlujemy.

Logotypy w dwudziestoleciu.

Nowy początek. W stronę funkcjonalizmu.

Budujemy dom.

Reklama.

Urządzamy się.

Dla pani i pana.

Szybko!

Fotografujemy.

Słodkie z kawą czy herbatą ?

Dymek i coś mocniejszego.

U doktora.

Rachunek proszę !

Milionerem być.

Lepiej oszczędzać.

Grafika dla przemysłu.

Ostrożnie - pracujemy !

Do szkoły !

Gazetę poproszę.

Graficy w ksiegarni.

W drukarni.

Silni, zwarci, gotowi.

Wódz wielki i mniejszy

Konspiratorzy i kolaboranci.

Nowe czasy nowej mowy.

wydawca: Wydawnictwo Karakter
autor: Piotr Rypson
rok wydania: 2017
ilość stron: 408
format: 16 X 24 cm
ISBN: 978-83-65271-47-1.
okładka: miękka ze skrzydełkami