Polskie LAS VEGAS i szwagier z Corelem

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 1839
  • Dostępność: jest na stanie
    Czas realizacji: 24h + czas dostawy zgodny z wybranym przewoźnikiem
  • szt.
  • 42,00 zł / szt.

Polskie LAS VEGAS i szwagier z Corelem.

Architektura, moda i projektowanie wobec transformacji systemowej w Polsce.

Transformacja ustrojowa wiązała się nie tylko ze zmianami w sferze politycznej, gospodarczej i społecznej, ale przyniosła również ukształtowanie nowej ikonosfery. W jaki sposób proces ten wpłynął na tytułowe dyscypliny – modę, architekturę i projektowanie? Zebrane w książce teksty pozwalają prześledzić rozmaite aspekty tych zależności.

Autorzy pokazują, że architektura, moda i rodzący się rynek reklamy doby transformacji nie tylko tworzyły jej obrazową przestrzeń, ale także dostarczały namacalnych uzasadnień dla przyjętego kierunku przemian. Kolejne teksty wydobywają charakterystyczne dla tych czasów przekonanie o „niekwestionowanej” konieczności modernizacji utożsamianej z doktrynalnym kapitalizmem, pogoni za mitologizowanym i idealizowanym Zachodem oraz ciągłego potwierdzania swojego (niepewnego) miejsca w nowym ekonomicznym i ideologicznym porządku.

Zebrane w książce analizy omawiają procesy zapoczątkowane już w latach osiemdziesiątych, a dominujące w następnej dekadzie. Rok 1989 jest w tej perspektywie datą zaledwie symboliczną, która więcej przysłania niż wyjaśnia.

SPIS TREŚCI:

5 Lidia Klein, Wstęp
14 Agata Zborowska, „Guy Laroche made in Bytom”. O polskiej modzie czasów transformacji
44 Monika Arczyńska, Polityka, prestiż i odreagowanie. Dom jednorodzinny w okresie transformacji
70 Błażej Ciarkowski, „Czas na restytucję polskiej sztuki”.Architektura czas w transformacji wobec tradycji
95 Monika Rosińska, „Raczej dla zamożnych niż mądrych”. Ikea i początek lat dziewięćdziesiątych
112 Michał Wiśniewski, W poszukiwaniu polskiego Las Vegas
142 Paweł Jaworski, Anna Syska, Granice transformacji. Poszukiwanie nowej formuły zawodu projektanta
169 Agata Szydłowska, Szyldziarz, szwagier z Corelem, dizajner. Przemiany tożsamości projektowania graficznego od 1989 do 2004 roku

APENDYKS:

190 Tadeusz Rolke, Jutro będzie lepiej
210 Piotr Idem, Człowiek z czarną reklamówką
232 Olga Drenda, DIY Land

wydawca: Fundacja Kultura Miejsca
red: Lidia Klein
rok wydania: 2017
ilość stron: 274
format: 16 X 23,5 cm
ISBN: 978-83-64986-02-4.
okładka: miękka